Mátrafüredi Hanák Kolos Kollégium

3232 Gyöngyös, Üdülősor utca 1.
     


ÖKOISKOLA


Mottónk:


„Az erdő a világ egyetlen olyan könyvtára, amely már akkor is tudáshoz juttat, ha csendben vagy és nyitott szemmel sétálsz benne.”

                                                                                              Dr. Madas András erdőmérnök

2022. Gólyatábor







Főzés 2022. szeptember





2022. Landart



2022. Toldi kupa


Intézményünk 2007. óta működik Mátrafüreden, 2013. szeptember 1-jétől önálló intézményként Mátrafüredi Hanák Kolos Kollégium néven.  Szerettük volna a volt általános iskola nevét tovább vinni, és így a Hanák Kolos nevet választottuk. Reméljük, hogy kollégista fiataljainknak is követendő példa az Ő munkássága és élete: közel maradni a természethez, megbecsülni értékeit; fejleszteni önmagunkat. A kollégiumot a FM ASzK, Szakképző Iskola - Mátra Erdészeti, Mezőgazdasági és Vadgazdálkodási Szakképző Iskola és Kollégiuma intézményének fiú tanulói (9.- 14. évfolyamig) veszik igénybe. Az iskola kényelmes sétával öt perc alatt megközelíthető a kollégiumból, amit a gyerekek naponta többször is megtesznek.  Kollégiumunk pedagógiai programja és házirendje a Mátra Szakképző Iskolához lett igazítva, ezzel is biztosítva a zökkenőmentes együttműködést.

Diákjaink városokból is, de főleg falvakból, tanyákról kerülnek be közösségünkbe. Sokan komoly fizikai munkát végeznek otthon, besegítenek a családi gazdaságokban. Középiskolába kerülésük után meg kell küzdeniük az általános iskolához képest nagyobb mennyiségű tananyaggal, a beilleszkedés nehézségével az iskolai- és kollégiumi környezetbe, megfelelni a különböző elvárásoknak. Ez a gyermekek számára nem könnyű feladat, ezért a kollégium nevelőtanárai azon dolgoznak, hogy minél több sikerélményük legyen a fiúknak. Rendszeresen korrepetáljuk a gyengébb tanulókat, próbálunk segíteni bármilyen probléma megoldásában. A kollégiumban igyekszünk olyan légkört teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat, egyéni képességeiket figyelemben vesszük. Diákjaink előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják mit várunk el tőlük, bevonjuk őket a kollégiumi élet szervezésébe. Minden tanuló számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére tanulmányi munkájában és életének egyéb problémáiban. Törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció elfogadott normáinak és helyes formáinak kialakítására. Szeretnénk tanulóinkat megismertetni nemzeti kultúránk és történelmünk eseményeivel, kiemelkedő személyiségeivel és hagyományaival, hogy mindezek megbecsülése révén tápláljuk a diákokban a haza, a szülőföld iránti szeretetet, tiszteletet.

Az épületben a 126 férőhelyes kollégium mellett, Gyöngyös Város Óvodái Mátrafüredi Tagóvodája is helyet kapott, amely már évek óta a „Zöld Óvoda” címmel büszkélkedhet. Az évek során azt tapasztaltuk, hogy a különböző életkorú gyerekek remekül megférnek egymás mellett, sőt rendszeres közös programok is gazdagítják mindennapjainkat. Törekszünk a békés együttélésre, és ha lehetőségünk adódik, szívesen részt veszünk velük kulturális eseményeken is.

A délutáni foglalkozásokon túl (tanulószoba, szakkör, csoportfoglalkozás) kiemelnénk a „B” és „C” típusú jogosítvány megszerzésére vonatkozó KRESZ-oktatást és a vadászvizsgára való intenzív felkészítő tanfolyamot, amely a tanulóknak késő estig tartó egész délutáni elfoglaltságot jelent. A kollégium az iskola képzési profiljának megfelelő környezetben található, s az iskolai feladatok igénylik is ezt a környezetet. A diákok kötelező leadandó munkái közé tartozik ugyanis több, idő-és munkaigényes termés-, hajtás-, rügy-, levél-, toll-, nyom-, gyom- stb. gyűjtemények elkészítése, amelyeket délutáni túráik során tudnak beszerezni. A kutyáikat pedig az iskolai kennelekben helyezik el, ám önállóan gondoskodnak ellátásukról. A környezeti nevelésnek kiemelt szerepet biztosítunk, a kollégium hozzájárul a gyerekek személyiségének formálásához, hiszen idejük nagy részét itt töltik. A környezeti nevelés főként személyiségfejlesztő feladat az értékrendszer és magatartás fejlesztésén keresztül. A pedagógusok, dolgozók példamutatása nagymértékben segíti a fenntarthatóságra-nevelés elveit, az állampolgári, és egyéb közösségi felelősségtudat kialakulását.


A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink:

• A „jeles napokról” (Takarítási világnap, Autómentes nap, Állatok világnapja, Víz világnapja, Föld napja, Környezetvédelmi világnap, Madarak és fák napja) programokkal, versenyek és kiállítások szervezésével, illetve a "Zöldhír" faliújságon emlékezünk meg.

Rendszeresen látogatjuk a környezetünkben lévő tanösvényeket, a Hanák Kolos emlékhelyet, a "Bába-Követ, melyet igyekszünk tisztán tartani.

• Az újrahasznosítható hulladékok közül egész évben gyűjtjük a következőket:  papír, PET- palack, műanyag kupak. Folyamatos a használt elemek gyűjtése is.

• Részt veszünk a környezettel, természettel kapcsolatos, szakmai (erdészeti, vadászati), környezetvédelmi vetélkedőkön, fotópályázatokon.

• Rendszeresen házi versenyeket szervezünk a Mátra élővilágával, helytörténetével kapcsolatosan.

• Kollégiumunkban természetbarát szakkör, sport szakkör működik. Törekszünk minél több programot a kinnt a szabad levegőn, külső udvaron megszervezni.

• Részt veszünk a városi és országos szemétszedési akciókban, kollégiumunk környékét rendszeres szemétszedéssel tartjuk tisztán.

• Kollégiumi virágos kiskert gondozása, gyógynövények termesztése, felhasználása.

• Madárbarát környezet (madárodúk,- madáretetők kihelyezése)






Vadászati világkiállítás



2023. Naplemente



Vadászat



2023. FEHOVA








 

Komposztáló készítés

2022. Egy perc és nyersz

Célkitűzéseink:

• Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá.

• A fenntarthatóságra való nevelés, globális szemléletmód kialakítása, összefüggések megértetése; a szerves kultúra fontossága.

• A tolerancia és segítő életmód, illetve az állampolgári és egyéb közösségi felelősség felébresztése.

• Problémamegoldó gondolkodás, helyes konfliktuskezelési stratégiák elsajátítása, döntésképesség fejlesztése. Olyan tevékenységek előtérbe helyezése, melyek fontosak a közösségformálás, az értékrend szempontjából. A családi kapcsolatok fontosságának erősítése. ( Fegyelmi eljárások kerülése, mediációs technikák alkalmazása)

• Megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét, az életminőség fogyasztáson túlra mutató alkotóinak keresése.

• Tanulóink számára természetes legyen a takarékos anyag-, víz- és energia felhasználás. (havi leolvasás, tájékoztatás, ösztönzés)

• Megismertetni a környezetbarát anyagok, technológiák fontosságát.

• Folyamatos szelektív hulladékgyűjtés.

• A környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel való kapcsolat kiépítése.

• A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük hagyományainak, értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.

• A helyi természeti értékek megismerése, a kollégium szűkebb környezetének gondozása.

• Az egészséges életmód kialakításához szorgalmazzuk a tornaterem, konditerem  használatát, a tájfutást a környéken. Az egészség és a környezet összefüggéseinek vizsgálata; létminőség választásához szükséges értékek, viselkedési normák kialakítása.

Megtisztelő volt számunkra, amikor átvehettük az Ökoiskolai címünket három évvel ezelőtt, azóta igyekszünk megfelelni a kritériumoknak, próbáljuk a motivációt fenntartani.
A kollégium igen elavult berendezésekkel, (szobai és tanulótermi bútorok) rendelkezik,
  és az épület külső burkolása, szigetelése is fontos lenne. Fenntartónk, a KLIK Hatvani Tankerületi Központja, mindent megtesz a fejlesztések érdekében, de sajnos a keret, amiből gazdálkodunk igen szerény. Az elmúlt években felújításra került a villamos hálózatunk, és a földszinten lévő fürdőnk is felújításra került. Számunkra ezek nagy lépések, hisz a belső környezetünk minősége sokat számít a mindennapi életben. Idén ki lett cserélve a kazánunk, ami már nagyon szükséges volt. Pályázati lehetőségeink, mint önálló kollégium szűkösek.
A kollégium Mátrafüreden található, szép, erdei környezetben, ennek a mindennapi életünkben óriási szerepe van, hisz a gyerekek közvetlen kapcsolatban vannak a természettel és heti szinten többször is mennek ki az erdőbe, akár délelőtt az iskolában gyakorlaton, vagy délután kollégiumi foglalkozás keretében.
  Emellett folyamatosan gondozzuk a kollégium külső környezetét, virágos és gyógynövényes kiskertet ápolunk. Télen a Mátrai Tájvédelmi Körzettől kapunk napraforgó magot, mellyel a madarainkat etetjük. Tavasszal a Sástó környéki békaátjárók tisztításával viszonozzuk kedvességüket. Múzeumlátogatást teszünk  többször az év folyamán, Hatvanba a Vadászati múzeumba, illetve a Gyöngyösi Mátra Múzeumba. ( pl.Múzeumpedagógiai órák). Belső tereinket, a termeket, folyosókat díszítéssel, zöldítéssel tesszük otthonosabbá.
Megoldódott a szelektív hulladék rendszeres elszállítása az önkormányzat által.
Kialakítottuk a bicikli tárolót, ami zárt helyen van és így hétvégén is biztonságosan itt lehet hagyni a kerékpárt a kollégiumban. A komposztálót az Óvodával közösen használjuk.
A gyerekek igénye szerint a téli időszakban igen kihasznált konditermet folyamatosan fejlesztjük, külső megoldásban is gondolkodunk. Pályázati úton távcsövet és napelemet nyertünk, melyet még most tanulunk meg használni, vele méréseket végezni.

Letölthető dokumentumok:    Négy évszak a Mátrában

   Ökoiskolai MUNKATERV 2022-2023

   Ökoiskolai BESZÁMOLÓ 2021-2022

   Ökoiskolai BESZÁMOLÓ 2020-2021

   Ökoiskolai MUNKATERV 2018-2019
     Ökoiskolai BESZÁMOLÓ 2016-2017 
     Ökoiskolai BESZÁMOLÓ 2017-2018 

 

Mátrafüred
© 2014. Kádár Péter - Minden jog fenntartva.
 
Website templatesBusiness directory UKYellow pages USWebsite design companyWeb design directoryWeb design directory AustraliaWeb design directory CanadaFree fashion web templates